Toimintatapoihini kuuluvat vahvasti toiminnallisuus ja erilaiset työpistetyöskentelytavat. En tarkemmin tässä lähde kertomaan, mitä niillä tarkoitetaan, mutta mikäli olet kiinnostunut asiasta, niin suosittelen lämpimästi tutustumaan alla oleviin linkkeihin. Toiminnallisuus on myös osa pedagogisen kieliopin perusteista, jota viimeisimmän tutkimustiedon valossa tulisi hyödyntää koulun äidinkielen opetuksessa. Toiminnallisuus ja työpistetyöskentely sopivat mainiosti myös esikouluopetukseen, koska ne antavat positiivisia oppimiskokemuksia ja ovat leikinomaista oppimista.
Työpistetyöskentely lyhyesti selitettynä tarkoittaa sitä, että oppilaat etenevät ryhmissä (tai pareittain) pisteestä toiselle, joissa heille on aina annettu valmiiksi tehtävä esimerkiksi muotoile muovailuvahasta A-kirjain. Tällaistä pistetyöskentelyä kutsumme eskarissamme toimintatunniksi. Alla olevat kuvat ovat eri pisteiltä satunnaisesti napattuja. Pisteet käydään ensin yhdessä läpi ja lisäksi opettajat opastavat pisteillä. Nyt on kyllä vielä pakko lopuksi kehua, että ryhmätyöskentely sujuu tältä porukalta esimerkillisesti, joten tällaista työskentelyä on mukava toteuttaa.
http://www.peda.net/img/portal/2119590/Tyopistetyoskentely1.pdf?cs=1305791796
http://www.peda.net/img/portal/2119590/Toiminnalliset_menetelmat1.pdf?cs=1305791785
Hiekkapiste: Harjoittele A-kirjainta kirjoittamalla hiekkaan.
Hama-helmet: Muodosta hama-helmistä A-kirjain
Liitutaulu/Tussitaulu: Harjoittele A-kirjainta/kokeile peilin edessä A-äännettä
Kirjaimet: Muodosta kirjaimista sanoja mallikortin avulla
Tikut: Muodosta tikuista A-kirjain
Muovailuvaha: Muodosta muovailuvahasta A-kirjain
Seuraavaksi jatkamme i-kirjaimesta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti